Hvitfeldskaeleverna tolkar Spelman på taket

2013-03-27 18:16:46




Spelman på taket är ursprungligen en amerikansk musikal från 1964 som bygger på Sholem Aleichems roman originalutgiven på jiddisch 1894, Tewje der Milchiger, ”Tevje, mjölkutköraren”.

Berättelsen utspelar sig i Anatevka, en judisk by i tsarens Ryssland under revolutionsåret 1905.
Huvudpersonen Tevje, som spelas av Linus Landgren, är en djupt troende fattig judisk familjefar. Han kämpar för brödfödan som mjölkutkörare och för att bokstavstroget följa ”den heliga skrift” och de judiska traditionerna.
Denna familjehistoria utspelar sig i en tid av brinnande ­revolution, där arbetare och fattiga reser sig mot tsardiktaturen. Som i alla revo­lutioner stärks kvinnans ställning, så också här.
Döttrarna Tzeitel (Elvira Glänte), Hodel (Alice Broman) och Cha­va (Sara Woxlin) tar kampen mot fadern för rätten att få besluta om sina liv.
De ber om hans stöd, men kräver sin rätt att få gifta sig med de män de har valt utanför det traditionella sättet.
Tevjes äldsta dotter Tzeitel trotsar hans överenskommelse med den välbetalde slaktaren, som han har lovat bort hennes hand till.
Hon tänker istället gifta sig med sin barndomsvän, den fattiga skräddaren.
Den näst äldsta av de fem döttrarna förälskar sig i den revolutionäre, ateistiska läraren Perchik (Axel Gillberg), som familjen i utbyte mot mat och husrum har anställt till de yngsta systrarna.

Han kommer från staden Kiev och förkastar tsaren, religionen, vidskeplighet och agiterar istället för att byn ska ansluta sig till upproret och gemensamt ta kampen mot tsarens vräkningar.
Tevje som älskar sina döttrar talar till Gud om den heliga skrift ”å ena sidan” och om döttrarnas val ”å andra sidan” och kommer till insikt om att de måste få göra sina val så länge de är lyckliga.
Men varje gång han viker sig förlorar han en del av sig själv.
Musikalen är en genialisk blandning av monologer, fantastisk körsång, scental, konversationer och dans.
Kör och orkester skapar en mäktig känsla. Totalt ingår 55 elever i uppsättningen.

Rysslands judiska befolkning och byar utsätts för förföljelser och blodiga pogromer och på den ­äldsta dotterns bröllop stormar tsarens polis in för att gripa och misshandla den unge revolutionären.
Den heliga skrift går som en röd tråd genom föreställningen och Tevje slits mellan tradition och förnyelse, om att vara familjens överhuvud eller släppa döttrarna fria. Att fly undan pogromerna eller lyssna på revolutionären och göra motstånd.
När dottern Chava förälskar sig i en kristen ung man får Tevje nog. Han förkastar dottern och kastar ut henne.
Hade Tevje backat denna gång hade han förlorat allt han var, religionen var nu det enda som var kvar av honom.
I samma veva vräker tsarens polis byn och familjen splittras.
Musiken påminner om klezmermusik och musikalen är mest känd för melodin i ”Om jag var en rik man la lalala la, om jag hade pengar”.
Hvitfeldskaelevernas skådespeleri var fantastiskt och de två timmarna sprang iväg.
Musikalen är helt klart värd att gå och se.
Kristofer Lundberg