Recensioner

Lögn, mygel och dataintrång för en plats vid köttgrytorna

Publicerad av Per Olsson (författare)

De omänskliga – berättelser om politik är journalisten Torbjörn Nilssons första bok. Boken handlar om karriäristers desperata jakt efter en plats vid de politiska köttgrytorna. I den jakten skyr man inga medel. Det är en bok om mygel, lögner och dataintrång inom de etablerade partier­na, men också om hets mot och utfrysning av de som vågar hysa en självständig uppfattning. Boken är att rekommendera.

Den röda grevinnan – onekligen ett spännande liv

Publicerad av Ulrika Waaranperä (författare)

Den röda grevinnan handlar om Charlotte, född Scheltz 1906 i Rumänien, död Hirdman 1966 i Sverige, däremellan gift med en baltisk greve – därav titeln – och sammanlevande med en tysk kommunist. Bosatt i Tyskland vid Hitlers maktövertagande 1933, på flykt till Zürich, via Prag till Moskva undan kommunistförföljelsen, sedan på flykt undan Stalins interna utrensningar till Köpenhamn, Paris. Slutligen Hökarängen, ingift i en socialdemokratisk familj. Onekligen ett spännande liv.

När bojorna brast – Prashad berättar folkets historia

När bojorna brast gavs ut på engelska 2007 som en del i en serie som heter ”A new press people’s history”. Förordet är skrivet av den nyligen bortgångne amerikanska historikern Howard Zinn. Och Prashad påminner om Zinn då han berättar folkets historia snarare än den maktens historia som annars sprids som sanning.

Kapitalismens alla springnotor

Publicerad av Per Olsson (författare)

”Ända sedan jag arbetade med och mycket i Latinamerika har jag hyst ett smått masochistisk dragning till finanskriser”, skriver nationalekonomen och skribenten Stefan de Vylder i inledningen till sin nya bok Världens springnota och vägen framåt. Boken handlar alltså om finanskriser i allmänhet och den senaste krisen i synnerhet.

”Det stora bankrånet”

Publicerad av Per-Åke Westerlund (författare)

Eftersom tv-nyheterna alltid berättar hur det går med aktierna på börsen är det lätt att tro på myten om att ”alla” tjänar på aktier. Men i själva verket handlar det om propaganda för ökade orättvisor. Här är fakta: År 1995 var den sammanlagda vinsten på ak­tie- och fastighetsförsäljning i Sverige 15 miljarder kronor. År 2007 hade denna vinst 13-dubblats till 200 miljarder kronor. Av dessa gick 198 miljarder kronor till den rikaste tiondelen av befolkningen.

”De apatiska” – en handbok i kampen för asylrätt

Publicerad av Per Olsson (författare)

Om det funnits ett pris Årets bok skulle Gellert Tamas De apatiska vara en värdig pristagare. Denna 600 sidor långa bok är en svidande uppgörelse med den omänskliga flyktingpolitiken och den statliga rasismen. Den är ett skakande tidsdokument om hur politikerna och andra höjdare i samhället använde sig av lögner, myter och falska anklagelser för att kunna utvisa sjuka flyktingbarn och deras föräldrar. Det var en form av legitimerad barnmisshandel, som ännu pågår.

Korruption på högsta ort i Luftslottet som sprängdes

Publicerad av Sanna Tefke (författare)

Till mångas glädje, trots att tanken inte var så från början, gick även filmatiseringen av Stieg Larssons tredje bok i Millenniumtrilogin upp på biograferna i slutet av november.

Från ”Sju tre” till Malexandermorden

”Jag tycker att judarna är ett främmande element som inte ska finnas i vårt land eftersom de bryter ner vår kultur och gemenskap”. I pjäsen Sju tre, scen nio, var detta en nyckelreplik, uttalad av en av de nazister som spelade sig själva.

En bok där det udda är normalt

Publicerad av Sanna Tefke (författare)

Sara Lövestams debutroman Udda bryter mot samhällets normer. De unika karaktärerna beskrivs med sådan värme att man fastnar för dem direkt, tycker Offensivs Sanna Tefke.

Dansk Folkeparti – ett varnande exempel

När Lotta Gröning och Aftonbladet försvarade publiceringen av Sverigedemokraternas annons i SVT Debatt fick de svar på tal av författaren Lena Sundström. Med exempel från Danmark visade hon hur ”öppenhet” mot rasister inte bromsar deras tillväxt. Vi är säkert många som nu läser Lena Sundströms bok, Världens lyckligaste folk – En bok om Danmark, för att få veta mer.

Underteman

Böcker (3 artiklar)