Recensioner

Rojteaterns Ringaren i Notre Dame är kusligt aktuell

Publicerad av Agneta Sundström (författare)

Har ni inte sett Rojteaterns uppsättning av Victor Hugos 1800-talsdrama Ringaren i Notre Dame i Handens Gamla Folkets Hus, så gör det om ni kan. Än är det några föreställningar kvar innan vårsäsongen nästa lördag är över för den här så myllrande entusiastiska amatörteatern, som ända sedan 1983 har berikat Haninges kulturliv med ständigt nya generationer av engagerade amatörskådisar.

Rörelsen är på riktigt

Publicerad av Elin Gauffin (författare)

(photo: )

Teater Tribunalen är scenen för oss demonstranter. Nu med föreställningen Rörelsen skapas ett fulländat sammangående mellan scenkonst och politiskt gatu­tramp som uttrycksmedel.

Summer Dream Festival ”tog torget tillbaka”

Publicerad av Jimmy Lied (författare)

Två hundra personer slöt upp när boenden i Hammarkullen ”tog torget tillbaka” under rubriken Summer Dream Festival. Arrangörer var det nystartade Vårt Hammarkullen. På scenen stod artister som Njoy, Jeremiah, Castellon, Melodico, Lelle och Slim Prince. Lördagens konferencierer var Fortesa Hoti känd från Andra Avenyn och Edmundo Andrade från Sveriges Radio. Talade gjorde Kristofer Lundberg.

En halv procent är verkligt rika

Publicerad av Per Åke Westerlund (författare)

Kapitalismen vill få oss att tro att den som är smart kan bli rik. Och att konsumtion är meningen med livet, både för rika och fattiga.

Barnexperimentet

Publicerad av Per Olsson (författare)

(photo: )

Under 1990-talet lovade politikerna att den svenska skolan skulle bli ”Europas bästa” Men sedan dess har landets skola rasat på internationella rankinglistor. Istället för en skola för alla har vi fått marknadskaos och segregering samt sämre resultat. Vad var det som gick snett? Svaret på den frågan hittas i Per Kornhalls utomordentliga bok Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall (Leopard förlag, 2013). Det är en bok som förtjänar högsta betyg.

Norrbottensteaterns Kaos i kulissen

Publicerad av Britta Berggren (författare)

Det dröjde för mig att ta mig samman och skaffa biljett till Norrbottenteaterns Kaos i kulissen (orginaltitel Noises off) som hade premiär den 23 februari.

Tarantinos Django unchained

Publicerad av Ruben Derkert (författare)

(photo: )

Filmen Django Unchained (skriven och regisserad av Quentin Tarantino) utspelar sig i USA i slutet på 1800-talet, där fyra slavar ska föras till de norra delstaterna.

Arnstad om fascismens historia

Publicerad av Per Olsson (författare)

(photo: )

Henrik Arnstads nya bok Älskade fascism – De svartbruna rörelsernas ideologi och historia (Norstedts förlag, 2013) har rönt stor uppmärksamhet. Överlag har boken fått goda recensioner. I bokens inledning hävdar Henrik Arnstad att han författat ett standardverk som är tänkt att ”fungera som kunskapskälla för den intresserade allmänheten, som stöd till åt den som deltar i den offentliga debatten och som en bred orientering inom akademiska studier av fascismens ideologi och historia”. Det är en ambitiös målsättning som boken inte riktigt svarar upp till.

Hvitfeldskaeleverna tolkar Spelman på taket

Publicerad av Kristofer Lundberg (författare)

Spelman på taket är ursprungligen en amerikansk musikal från 1964 som bygger på Sholem Aleichems roman originalutgiven på jiddisch 1894, Tewje der Milchiger, ”Tevje, mjölkutköraren”.

Hatet – en bok om antifeminismen

Publicerad av Elin Gauffin (författare)

(photo: )

Det är på tiden att någon skriver om de senaste årens antifeminism, vars startpunkt i princip kan dateras till maj 2005 då SVT sände ”dokumentären” Könskriget. Nu gör Maria Sveland det och ger därmed alla som upprörs över det så kallade näthatet hjälp att se sammanhangen. Boken Hatet. En bok om antifeminism (Leopard förlag, 2013) ger i och för sig ingen djupgående analys, men bredden av exempel gör ändå att korten läggs på bordet.

Underteman

Böcker (3 artiklar)