Recensioner

Den förrådda revolutionen

Publicerad av Per-Åke Westerlund (författare)

”Den rasande fascisthunden Trotskij, låt honom få en hunds död!”, utropade Prav­da från Moskva den 24 augusti 1936, när Stalin inlett Moskarättegångarnas fruktansvärda terror. Fyra dagar senare internerades Leo Trot­skij av den socialdemokratis­ka regeringen i Norge, där han levde i exil.

Båten – lastad med storslagna noveller

Publicerad av Ulrika Waaranperä (författare)

Båten av Nam Le är en novellsamling och en debut. Det är två egenskaper som en bästsäljande bok vanligen saknar, men säljer stort gör Båten, som nu finns i svensk översättning.

Palestina tömdes – by för by

Publicerad av Christer Bergström (författare)

”Vi kan inte fira ett jubileum för en stat som är grundad på terrorism, massakrer och annekteringen av ett annat folks mark.” Så skrev sexton svenska judar, bland dem Dror Feiler, i en debattartikel i Svenska Dagbladet den 14 maj 2008, i samband med 60-årsdagen av staten Israels grundande. Märkvärdigt nog kan ett sådant uttalande fortfarande uppfattas som kontroversiellt. Trots att det är ett historiskt faktum att staten Israel är ett kolonialt projekt som bildades genom just terrorism, massakrer och etnisk rensning, är detta helt okänt i breda kretsar.

Sjukhusskandalerna som fick SVT-team till Sundsvall

Publicerad av Per Johansson (författare)

Förra veckans Uppdrag granskning (SVT) handlade om min arbetsplats, Sundsvalls sjukhus. Bakgrunden till programmet är alla de skandaler som kantat det senaste årets nedskärningar på sjukhuset. Skandalerna fick många Sundsvallsbor att kontakta Uppdrag granskning.

Lögn, mygel och dataintrång för en plats vid köttgrytorna

Publicerad av Per Olsson (författare)

De omänskliga – berättelser om politik är journalisten Torbjörn Nilssons första bok. Boken handlar om karriäristers desperata jakt efter en plats vid de politiska köttgrytorna. I den jakten skyr man inga medel. Det är en bok om mygel, lögner och dataintrång inom de etablerade partier­na, men också om hets mot och utfrysning av de som vågar hysa en självständig uppfattning. Boken är att rekommendera.

Den röda grevinnan – onekligen ett spännande liv

Den röda grevinnan handlar om Charlotte, född Scheltz 1906 i Rumänien, död Hirdman 1966 i Sverige, däremellan gift med en baltisk greve – därav titeln – och sammanlevande med en tysk kommunist. Bosatt i Tyskland vid Hitlers maktövertagande 1933, på flykt till Zürich, via Prag till Moskva undan kommunistförföljelsen, sedan på flykt undan Stalins interna utrensningar till Köpenhamn, Paris. Slutligen Hökarängen, ingift i en socialdemokratisk familj. Onekligen ett spännande liv.

När bojorna brast – Prashad berättar folkets historia

När bojorna brast gavs ut på engelska 2007 som en del i en serie som heter ”A new press people’s history”. Förordet är skrivet av den nyligen bortgångne amerikanska historikern Howard Zinn. Och Prashad påminner om Zinn då han berättar folkets historia snarare än den maktens historia som annars sprids som sanning.

Kapitalismens alla springnotor

Publicerad av Per Olsson (författare)

”Ända sedan jag arbetade med och mycket i Latinamerika har jag hyst ett smått masochistisk dragning till finanskriser”, skriver nationalekonomen och skribenten Stefan de Vylder i inledningen till sin nya bok Världens springnota och vägen framåt. Boken handlar alltså om finanskriser i allmänhet och den senaste krisen i synnerhet.

”Det stora bankrånet”

Eftersom tv-nyheterna alltid berättar hur det går med aktierna på börsen är det lätt att tro på myten om att ”alla” tjänar på aktier. Men i själva verket handlar det om propaganda för ökade orättvisor. Här är fakta: År 1995 var den sammanlagda vinsten på ak­tie- och fastighetsförsäljning i Sverige 15 miljarder kronor. År 2007 hade denna vinst 13-dubblats till 200 miljarder kronor. Av dessa gick 198 miljarder kronor till den rikaste tiondelen av befolkningen.

”De apatiska” – en handbok i kampen för asylrätt

Publicerad av Per Olsson (författare)

Om det funnits ett pris Årets bok skulle Gellert Tamas De apatiska vara en värdig pristagare. Denna 600 sidor långa bok är en svidande uppgörelse med den omänskliga flyktingpolitiken och den statliga rasismen. Den är ett skakande tidsdokument om hur politikerna och andra höjdare i samhället använde sig av lögner, myter och falska anklagelser för att kunna utvisa sjuka flyktingbarn och deras föräldrar. Det var en form av legitimerad barnmisshandel, som ännu pågår.

Underteman

Böcker (3 artiklar)