The Laundromat: skatteparadis och fusk

Mossack och Fonseca står för rå kapitalism, men i filmen även för humor (Foto: Netflix).

av Anton Lindbäck // Artikel i Offensiv

År 2018 undvek 60 av USA:s största företag att betala skatt på 79 miljarder dollar. Med de orden avslutas Steven Soderberghs (Oceans Eleven, Erin Brockovich, Contagion) senaste film The Laundromat som hade premiär på Netflix i mitten av oktober. 

Nä, det är ingen spoiler, för det var det som det stora avslöjandet av Panamadokumenten 2015 visade, och det är det The Laundromat handlar om. De 11,5 miljoner läckta dokumenten som utgör Panamadokumenten visade hur flera företag, banker och prominenta personer har fått hjälp av företaget Mossack Fonseca att gömma sina tillgångar i skatteparadis genom brevlådeföretag. 
Mossack Fonseca bildades av Jürgen Mossack och Ramón Fonseca år 1977 och var ledande inom offshorefinans. Det är dessa två herrar, Jürgen Mossack och Ramón Fonseca (spelade av Gary Oldman och Antonio Banderas), som genom den fjärde väggen guidar oss igenom hela The Laundromat och berättar om sin affärsidé.
Meryl Streep spelar en kvinna som förlorar sin man i en båt­olycka. Hon blir lovad miljoner i skadestånd av det ansvariga företaget, men när det visar sig att de har blivit blåsta av sitt försäkringsbolag är det startskottet för en jakt på de ansvariga bakom. 
Det hela avslutas med att Meryl Streep samtidigt som hon kliver ur sin rollkaraktär berättar för oss att systemet är genomsjukt. Vi kan inte fixa skatteflykten så länge våra förtroendevalda är beroende av pengar från den elit vars största intresse är att undvika skatt.

Det är lätt att dra paralleller till andra faktatunga dramatiseringar baserade på verkliga händelser, som The Big Short, Thank you for smoking och War machine. Denna är i samma stil, så faller de dig i smaken gör nog även denna det. 
Liksom i många andra av Soderberghs filmer är tempot högt och fotot lekfullt när vi kastas mellan filmens olika sidoberättelser. Det är rakt på sak utan att det känns stressat. Den kändistäta ensemblen tillför ännu en underhållande aspekt till filmen. Man kan utan problem mysa ner i soffan i god vetskap om att man inte kommer att bli besviken.

Vi ser helt klart ett uppsving för den samhällskritiska produktionen inom film- och mediavärlden som en direkt spegling av samhället. På bio går just nu Joker för den som vill se en mörk och obehaglig skildring av klassamhället. 
För den som föredrar att bara bli uppmuntrad till agerande funkar The Laundromat fint. Det är ingen uppmaning till revolution likt Hunger Games som vi får här, men likväl ännu en liten bäck som leder till den flod som ska förändra samhället.
Likt ett brev i den panamanska brevlådan har för övrigt en stämningsansökan från verklighetens Mossack och Fonseca dumpit ned hos Netflix i ett försök att stoppa filmen, så passa på att se den medan ni kan.