Urkultfestivalen bjöd på dans, fest och politiska budskap

2013-08-06 11:01:00




Varje år samlas runt 4000 – 5000 musik- och danssugna människor för att lyssna på världsmusik intill Nämforsen i Ångermanland. På årets Urkult spelade flera artister som inte uppträtt tillsammans på flera år, som Svenska Akademien, Helt off och Timbuktu. Även Emil Jensen, Daniel Lemma, Crash Nomada och Kottarascky and the Rain-dogs spelade.

Festivalen inleddes med reggae-pop och folkmusikbandet Kolonien, som verkligen öste på med en folkmusikalisk storm av minnesbilder, känslor och politiska metaforer som i låten ”How come” som rörde Israel och Palestina-frågan. 
Eldnatten invigde festivalens stora scen med en show av eldkonst, teater och musik vid midnatt mellan torsdag och fredag. Hela festivalen präglades av en känsla av gemenskap och solidaritet.
Crash Nomada var en av de första banden och bjöd på ett riktigt ös av punkrock med influenser från Nordafrika, Mellanöstern och Balkan, som verkligen satte i gång festivalen med all kraft och välkomnades av en euforisk publik. 
Bland annat spelade den nyupptäckta artisten Gnucci som med sin blandning av pop, hiphop och elektronisk musik satte publiken i ett dansande rus av extas.

En av de bästa banden var helt klart bandet Helt off som med sitt Reggaegung med samhällskritik och kraftfulla texter hade med sig en oväntad gäst i form av Timbuktu som var med på de sista två låtarna. En av låtarna, ”Det brinner i Paris igen”, var väldigt aktuell med tanke på kravallerna som ägt rum i Stockholm och de upprorsstämningar världen över. Stämningen var på topp under konserten.

Nämforsen som rinner förbi festivalen är en verklig upplevelse, både där det strömmar som mest och man knappt kan prata för det dånande ljudet av vattnet i rörelse samt längre ner vid den lugna strömmen man kan flyta med i. Just forsen känns som en symbol för festivalens innebörd. En folkfest som strömmar och kan dra med allt och alla till att bräcka de barriärer som finns mellan människor, dränka fördomar och rådande förtryckande strukturer.

Trubaduren Daniel Lemma uppträde med härliga feel good-musiklåtar och känslan av att han aldrig någonsin borde sluta spela infann sig hos publiken. 
Det skånska Reggaebandet Svenska Akademien var sista bandet att spela på festivalen med sina klassiska låtar ”CTRL+ALT+DEL” och ”Vetande” som publiken starkt sjöng med på. Festivalen avslutades i stort jubel med Svenska Akademien som verkligen var höjdpunkten.
Det kändes verkligen på stämningen på festivaldeltagarna att något nytt är på väg att hända i medvetandet bland ungdomar och en stark frisk fläkt av förändringsvilja och antietablissemang var extra tydligt under årets festival.

Ruben Derkert