2012-09-26 14:26:43
Samtidigt som socialdemokrater runtom i landet diskuterar om att ta ställning mot vinst i välfärden trippar S-styret i Boden på tå för Alliansen. Man argumenterar bara för budgetbalans och vågar inte ta ställningstagandet mot privata månglare i välfärden.
Bodens kommunfullmäktige la nyligen förslag om att avveckla privatiseringslagen LOV, som infördes i Boden av det dåvarande M-styret 2010. Men först ska socialnämnden utreda följderna av LOV:s eventuella avskaffande.
Enligt Socialdemokraterna har kostnaderna per brukare ökat med 56 000 kronor sedan LO-avtalet infördes 2010 till 2011.
En annan rapport visar att privata hemtjänstföretag i Boden får mer pengar av kommunen. Anledningen är att Moderaterna så gärna ville tvinga på nyliberaliseringen att man gav en extra ”bonus” till privata företag för att locka dem till att ta över den kommunala verksamheten.
Socialdemokraterna kan emellertid inte ge några klara besked i privatiseringsfrågan. Det är det vanliga velandet: ”Vi tycker inte illa om de privata bolagen” och ”De gör ett bra jobb men…” för att sedan lägga fram nedskärningar inom den kommunala verksamheten.
Raymond Ohlson
Samtidigt som socialdemokrater runtom i landet diskuterar om att ta ställning mot vinst i välfärden trippar S-styret i Boden på tå för Alliansen. Man argumenterar bara för budgetbalans och vågar inte ta ställningstagandet mot privata månglare i välfärden.Bodens kommunfullmäktige la nyligen förslag om att avveckla privatiseringslagen LOV, som infördes i Boden av det dåvarande M-styret 2010. Men först ska socialnämnden utreda följderna av LOV:s eventuella avskaffande.
Enligt Socialdemokraterna har kostnaderna per brukare ökat med 56 000 kronor sedan LO-avtalet infördes 2010 till 2011.
En annan rapport visar att privata hemtjänstföretag i Boden får mer pengar av kommunen. Anledningen är att Moderaterna så gärna ville tvinga på nyliberaliseringen att man gav en extra ”bonus” till privata företag för att locka dem till att ta över den kommunala verksamheten.
Socialdemokraterna kan emellertid inte ge några klara besked i privatiseringsfrågan. Det är det vanliga velandet: ”Vi tycker inte illa om de privata bolagen” och ”De gör ett bra jobb men…” för att sedan lägga fram nedskärningar inom den kommunala verksamheten.
- Nej till vinster i välfärden – skrota LOV!
Raymond Ohlson
