8 000 i byggstrejk i Saudiarabien

2013-01-30 15:51:03




Söndagen den 27 januari gick 8 000 byggarbetare i strejk i Saudi­arabiens huvudstad Riyadh. Myndigheternas omedelbara reaktion var att försöka övertala arbetarna att avsluta strejken, skriva ned sina krav och skicka några till samtal med arbetsgivaren. Men ­arbetarna, som kommer från Bangladesh, Filippinerna, Indien och Pakistan, vägrade och fortsatte strejken i sex timmar, trots att säkerhetspolisen mobiliserades till platsen.
Byggarbetarna strejkade i protest mot att ingen lön har betalats ut under de tre senaste månaderna.
Under januari har flera demonstrationer genomförts i Saudiarabi­en mot regimen.
Nyligen demonstrerade flera tusen i Riyadh för frisläppande av politiska fångar.