2013-01-30 15:51:03
Söndagen den 27 januari gick 8 000 byggarbetare i strejk i Saudiarabiens huvudstad Riyadh. Myndigheternas omedelbara reaktion var att försöka övertala arbetarna att avsluta strejken, skriva ned sina krav och skicka några till samtal med arbetsgivaren. Men arbetarna, som kommer från Bangladesh, Filippinerna, Indien och Pakistan, vägrade och fortsatte strejken i sex timmar, trots att säkerhetspolisen mobiliserades till platsen.
Byggarbetarna strejkade i protest mot att ingen lön har betalats ut under de tre senaste månaderna.
Under januari har flera demonstrationer genomförts i Saudiarabien mot regimen.
Nyligen demonstrerade flera tusen i Riyadh för frisläppande av politiska fångar.
Söndagen den 27 januari gick 8 000 byggarbetare i strejk i Saudiarabiens huvudstad Riyadh. Myndigheternas omedelbara reaktion var att försöka övertala arbetarna att avsluta strejken, skriva ned sina krav och skicka några till samtal med arbetsgivaren. Men arbetarna, som kommer från Bangladesh, Filippinerna, Indien och Pakistan, vägrade och fortsatte strejken i sex timmar, trots att säkerhetspolisen mobiliserades till platsen.Byggarbetarna strejkade i protest mot att ingen lön har betalats ut under de tre senaste månaderna.
Under januari har flera demonstrationer genomförts i Saudiarabien mot regimen.
Nyligen demonstrerade flera tusen i Riyadh för frisläppande av politiska fångar.
