”Dumpa Lissabon – inte lönen!”

2008-11-19 22:18:14




Uppemot 1 000 personer deltog i LO:s manifestation på Mynttorget i Stockholm den 18 november.

LO:s manifestation genomfördes två dagar innan riksdagen skulle rösta om EU-pamparnas Lissabonfördrag.
Men LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin, som var huvudtalare, nämnde inte med ett ord Lissabonfördraget och dess angrepp på löntagarna. Istället höll hon ett hyllningstal till socialdemokraterna kryddat med några angrepp på högerregeringen.
Samtidigt som hon också sa att LO ville ha dialog med Reinfeldt, men ”att statsministern inte ville träf­fa oss”.
LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedins tal gick inte alls hem hos demonstranterna.
Redan när hon skulle börja tala skrek en grupp bygggnadsarbetare: ”Avgå!”.
När hon slutat tala började många med kraft ropa: ”Dumpa Lissabon – inte lönen!”.