Fantastisk uppsättning av Orlando i Norrbotten

Norrbottenteaterns Orlando är magnifik och väl värd att se (Foto: Pressbild).

av Jonas Brännberg // Artikel i Offensiv

– När jag var man ville jag att kvinnorna skulle vara lydiga, kyska och väldoftande. Nu straffas jag för det. Inget av det kommer av sig själv, det kräver disciplin.

Kommentaren är en av de första Orlando utbrister efter sin transformering från man till kvinna i Virginia Woolfs klassiska pjäs, som just nu spelas på Norrbottensteatern. Ett fantastiskt konstnärligt skådespel bortom tid och kön med avskalad, men briljant kostym och scenografi där berättelsen får ta plats.
Berättelsen om Orlando (suveränt spelad av Linda Wincent) tar sin början i elisabetansk tid, där den drömmande unge adelsmannen rekryteras som page till den åldrande drottningen och blir snabbt dennes favorit.

Som ung man kan man tycka att Orlando behandlas mer som kvinna än man – han objektifieras för ”Englands mest välsvarvade ben”, utnyttjas av drottningen med sin makt och blir övergiven och bedragen av sin älskade ryska prinsessa Sasha.
Med krossat hjärta och förföljd av den androgyna kärlekskranka ärkehertiginnan Harriet flyr Orlando England för att bli ambassadör i Konstantinopel. Där sker en transformering – Orlando faller i djup sömn och vaknar upp i en kvinnas kropp och en kvinnas kläder – men är i övrigt samma person som innan.

En omskakad Orlando märker skillnaden på hur män och kvinnor blir behandlade i samhället. Till exempel hotas hennes hem att tas ifrån henne, av två skäl: ”För det första är du död (mannen Orlando) och för det andra är du kvinna!”.
Samtidigt tar Orlando förändringen med jämnmod och verkar efter transformeringen inte bry sig desto mer om könet på sina romanser. Även andra personer i historien transformeras – ärkehertiginnan Harriet visar sig vara ärkehertig Harriet – som har klätt ut sig till kvinna för att kunna uppvakta den unge Orlando. Tack vare att Orlando inte åldras tar berättelsen oss genom historien ändå fram till 1900-talets början.
När Virginia Woolf skrev Orlando på 1920-talet måste dess hbtq+-tema ha varit ett litet men viktigt andningshål för hbtq+-personer i en tid att förtryck och stigmatisering, trots dess satiriska ton. Romanen är en romantiserad biografi över Virginia Woolfs älskare, poeten och författarinnan Vita Sackville-West, men temat måste ändå ses som ett resultat av och inspirationskälla för den kvinnokamp som skakade Storbritannien och stora delar av Europa i början av 1900-talet.

I Norrbottensteaterns version lyckas regissören Stefan Metz tillsammans med skådespelarna och de andra i produktionen skapa en föreställning som är ett fascinerande konstverk med avskalade kostymer och scenografi, som ger plats för humor och som samtidigt ställer aktuella frågor: Vad är jaget? Var kommer kärlek, kreativitet och personlighet ifrån? Vad bestämmer du själv över och vad är samhällets förväntningar?
Uppsättningen på Norrbottens­teatern har blivit en stor succé med utsålda föreställningar sedan länge. Så om det inte sätts in extraföreställningar får du gå till biblioteket istället för att uppleva den fantastiska berättelsen om Orlando.

Vill du hjälpa till? Offensiv och Rättvisepartiet Socialisterna behöver ditt stöd!

 

Med reaktionär blåbrun högerregering och otaliga kapitalistiska kriser behövs mer än någonsin en röst som försvarar arbetares rättigheter, bekämpar rasism och sexism, kräver upprustning av välfärden och tryggare jobb istället för försämrad anställningstrygghet, fortsatta nedskärningar och marknadshyra. Som ger ett socialistiskt alternativ till kapitalismens orättvisor, klimatkris, krig och flyktingkatastrofer.

Stöd vårt arbete: Swisha valfritt belopp till 123 311 40 48. Om du vill engagera dig mer finns mer info här!