Första omgång namnlistor överlämnade till LO

2010-03-03 15:53:34




Den 24 februari överlämnade Rättvisepartiet Socialisterna (RS) en första omgång namnlistor – Riv upp försämringarna av sjukförsäkringen – till LO med uppmaningen att facken måste utlysa en protestdag mot högerpolitiken och attackerna på sju­ka, arbetslösa och äldre.

Det var 2 800 namnunderskrifter som lämnades över till LO-ledning­en denna gång, men ingen från LO:s ledning vågade personligen ta emot listorna. De satt kvar på sina rum, som en symbol över LO:s förlaman­de passivitet.
– LO-toppen bara pratar när man borde ta strid med strejker och massdemonstrationer som facken gör i andra europeiska länder, säger RS vice ordförande Elin Gauffin, som fick lämna över listorna nere i receptionen.

Per Olsson