I marginalen: “Snabbt slut för blåbrun bulletin”

Tino Sanandaji, en av högerreaktionärerna bakom Bulletin, står snart ensam kvar i det sjunkande skeppet (Foto: CC).

av Per Olsson // Artikel i Offensiv

Att den blåbruna nyhetssajten Bulletin kraschlandat innan den ens börjat rulla ut på startbanan är en glad nyhet. 
Bakom Bulletin stod en rad reaktionära skribenter, som förenades i sin hets mot invandrare och kärlek till nyliberalism, och en handfull miljardärer som bidrog till startkapitalet och som fick 12 procent av aktieposterna i Bulletin AB. Resterande aktier låg i händerna på grundarna. 
Bland grundarna finns exempelvis Tino Sandandaji, som skrivit boken Massutmaningen – en bok som egentligen borde ha fått titeln Masshets och förakt mot invandring och tolerans. En annan av grundarna är Thomas Gür, som blev ökänd när han under Almedalsveckan i Visby 2018 läste upp sina så kallade 9,5 teser där krav på hårdare straff kombinerades med krav på ”mera svenskhet”.
Inför starten hävdades att Bulletin skulle bli en högkvalitativ nyhetstidning, ”en quality press” i likhet med bland annat New York Times, som Paulina Neuding skrev då hon ännu var chefredaktör och ansvarig utgivare.
Men i själva verket var ambitionen att bli en svensk variant på Fox News och Breitbart. För att göra detta anställde Bulletin en rad högerextrema skribenter som Ivar Arpi, tidigare ledarskribent på Svenska Dagbladet, och Alice Teodorescu Måwe, tidigare politisk redaktör på Göteborgs-Posten och medförfattare till Moderaternas nya så kallade idéprogram. Ivar Arpi skulle också bli Bulletins chefredaktör efter Paulina Neudings avhopp. 

Arbetsklimatet på Bulletin var en spegelbild av det hårda samhälle som grundarna och toppskribenterna ville skapa. På Bulletin härskade intolerans och en mobbningskultur. Ägarna ville styra allt. ”En tidigare nyhetsreporter på Bulletin har polisanmält fem andra anställda för förtal, inklusive vd Pontus Tholin och den tidigare chefredaktören Ivar Arpi. Vår granskning visar att de interna konflikterna på tidningen började redan i december”, skriver Journalistförbundets tidning Journalisten den 21 mars under rubriken ”Bulletin inifrån: hån, hat och fem förtalsanmälningar”.
En efter en kom skribenter, reportrar och ägare att sluta eller hoppa av. Nu är det nästan bara Tino Sandandaji och hans torped, managementkonsulten Atta Tarkis och Bulletins styrelseordförande, som är kvar på det sjunkande skeppet.
Bulletin-projektet, som skulle bli de blåbrunas nya flaggskepp, blev till ett Titanic.

Vill du hjälpa till? Offensiv och Rättvisepartiet Socialisterna behöver ditt stöd!

Coronaviruskrisen har slagit till hårt med både en hälsokris och ekonomisk kris. Hundratusentals kastas ut i arbetslöshet och osäkerhet, samtidigt som högerpolitiken har lämnat vården, äldreomsorgen och hela samhället extremt sårbart för en pandemi.

Nu mer än någonsin behövs en röst som försvarar arbetares rättigheter, kräver upprustning av välfärden och tryggare jobb istället för försämrad anställningstrygghet, fortsatta nedskärningar och marknadshyra. Som ger ett socialistiskt alternativ till kapitalismens orättvisor, klimatkris, krig och flyktingkatastrofer.

Stöd vårt arbete: Swisha valfritt belopp till 123 311 40 48. Om du vill engagera dig mer finns mer info här!