Recension: Hjälp mig inte

Om du ännu har chansen: Gå och se ”Hjälp mig inte” . Foto: Sara P Borgström

Stora salen i Kulturens hus i Luleå rymmer 975 personer och det är nästan fullsatt. William Spetz illustrerar med humor och skicklighet kollapsen i psykiatrin med att göra alla i publiken till köande för en samtalstid. Hans egen karaktär i tvåmansföreställningen heter Markus, är 25 år och har köat 11 år för att remitteras vidare från vårdcentralen till en kurator, samtalsterapeut eller psykolog.

MATILDA & BENNY

Idag är dagen för samtalet Marcus har väntat på. Hans mål är att få hjälp att fasa ut den psykofarmaka som vården har erbjudit mot panikångest i väntan på behandling. Markus beskriver självupplevt hur medicinen gör honom till en levande död, där alla känslor trubbas av, förhållanden går i spillror och när kompisarna festar och har kul känner Markus ingen glädje.
Markus Berglund ropas upp i väntrummet, varpå han reser sig upp i publiken och följer efter läkaren genom en labyrint av korridorer till ett behandlingsrum. Läkaren Lennart som lite senare visar sig varken vara kurator, samtalsterapeut eller psykolog utan vårdcentralschef som täcker upp för sina vakanser och som har byggt hela sitt liv på onödiga lögner, spelas av komikern Sven Björklund.

Dialogen går fram och tillbaka, den är ömsom allvarlig, ömsom dråplig. Några kollegor från en vårdcentral som sitter i publiken ett par rader bort skrattar igenkännande där vi övriga i publiken sätter skrattet i halsen.
Det är efter vårdcentralens stängning som handlingen skruvas till ordentligt. Markus dras in i en omtumlande karusell av absurda frågor, fysiska fejder, glitter, hawaiipizza och förfriskningar. Båda karaktärerna blottar sina djupaste hemligheter och delar en hel del erfarenheter och känslor, vilket många i publiken troligtvis kan känna igen sig i. Både William Spetz, som har skrivit manus och spelar Markus, och motspelaren Sven Björklund är två skickliga skådespelare som lyckas behandla ett tungt och för många välkänt ämne inom psykisk ohälsa och samtidigt ha roligt på scenen.

Föreställningen är både underhållande och tänkvärd. Pjäsen speglar tydligt vår absurda samtid med en offentlig vård i spillror, vilket drabbar såväl patienten som personalen och vårdcentralschefen, som försöker sopa upp spillrorna och släta över förödelsen och sina egna tillkortakommanden.
Att ämnet är angeläget och berör blir tydligt då föreställningen reser land och rike runt till utsålda salonger. Publiken i Luleå avslutade kvällen med stående ovationer efter en mycket uppskattad kväll. Turnén fortsätter nu söderut, och avslutas den 6 november i Norrköping.■

Vill du hjälpa till? Offensiv och Socialistiskt Alternativ behöver ditt stöd!

Med reaktionär blåbrun högerregering och otaliga kapitalistiska kriser behövs mer än någonsin en röst som försvarar arbetares rättigheter, bekämpar rasism och sexism, kräver upprustning av välfärden och tryggare jobb istället för försämrad anställningstrygghet, fortsatta nedskärningar och marknadshyra. Som ger ett socialistiskt alternativ till kapitalismens orättvisor, klimatkris, krig och flyktingkatastrofer.

Stöd vårt arbete: Swisha valfritt belopp till 123 311 40 48. Om du vill engagera dig mer finns mer info här!