Regionstyrets lågprisvård kallas ”Psykiatri 2.0”

Foto: Natalia Medina


Lågprisupphandling till vinstdrivande vårdbolag utan kvalitetskrav har lett till stora nedskärningar inom psykiatrivården i Stockholm. Det rödgröna regionstyret i Stockholm skulle göra vården ”mer jämlik”, men samtidigt spara kostnader – en uppenbar motsägelse för de flesta som inte är verklighetsfrånvända politiker. 

Av Mattias Bernhardsson // Artikel i Offensiv

Det rödgröna regionstyret i Stockholm (S, MP och C med stöd av V) har styrt om upphandlingarna av psykiatrin till ett lågpristräsk. När de vinstdrivande bolagen WeMind Psykiatri och Prima tog över psykiatrin i områdena Barkarby-Jakobsberg, Haninge, Skärholmen och Täby-Arninge till rekordlåga ersättningar, 20-30 procent lägre, lades tre psykiatriska mottagningar för unga vuxna i Stockholm ned och ersattes med chatt, telefon och videobesök. Samtidigt fick anställda order om att skriva ut fler patienter (DN den 1 juni).

På WeMind i Järva har skyddsombudet slagit larm om arbetssituationen som uppstod då kravet på de anställda höjdes från 6 till 10 vårdbesök om dagen (SVT den 14 maj). Eftersom stora ersättningar även går till ”vårdbesök” som inte är fysiska besök, utan även till uppföljningar via telefon, video eller chatt – som kostar mindre – har psykiatrin blivit en ännu större kassako för ägarna på bekostnad av patienters vård och anställdas villkor. 

WeMinds VD kallar denna nya digitaliserade vård för ”Psykiatri 2.0” (DN den 21 maj). Men bakom fina ord om ”tätare patientkontakt” så läggs mottagningar ned och tusentals patienter skrivs ut; bara i Kista har 400 patienter avslutats, varav hälften mot sin vilja (ETC den 27 maj). Det handlar om människor med självskadebeteende, självmordstankar, sorg, posttraumatisk stress eller annan psykisk ohälsa. 

Regionens egna fakta talar sitt tydliga språk: Det handlar om extrema kostnadsras i den upphandlade psykiatrin jämfört med den psykiatri regionen själva driver. I Haninge får den upphandlade psykiatrin endast 47,5 procent av de resurser som den regionstyrda psykiatrin får i området som bland annat omfattar Ekerö, Bromma, Kungsholmen, Norrmalm och Östermalm (12 618 kronor per patient mot 26 547 kronor). Även om vi jämför det området där den upphandlade psykiatrin får som mest resurser per patient med det regionstyrda området som får minst resurser – så är skillnaden förbluffande (15 519 kronor per patient i upphandlade Täby-Arninge mot 20 218 kronor i regionstyrda Täby-Häggvik). Hur går detta ihop med att ”göra vården mer jämlik”?

Sedan övergången till WeMind Psykiatri har 33 anmälningar inkommit till Patientnämnden om missförhållanden på klinikerna i Kista, Liljeholmen, Gröndal, Jakobsberg och Haninge. Det är nog nu. Det behövs ett vårduppror av anställda, brukare och anhöriga som säger stopp för lågprisvården – och ett stopp för vinster i välfärden. 

Situationen skriar också efter ett verkligt rödgrönt alternativ – som driver en verklig arbetarpolitik istället för privatiseringar och nedskärningar. I årets val utmanas den “rödgröna” nedskärningspolitiken i Stockholm stad av Stockholms Vänsterallians (ett sammangående av Socialistiskt Alternativ, Framtidens Vänster och Feministerna) – ett sådant alternativ behövs även i regionen såväl som i hela landet.