Rasism bakom djurplågeri efter Girjasdomen

Det rasistiska hatet mot samer efter Girjasmålet fördöms starkt av RS och Offensiv (Foto: Public Domain).

av Raymond Stokki // Artikel i Offensiv

En månad efter att domen föll till fördel för Girjas sameby mot staten har nu flertalet döda och plågade renar hittats på samebyns område. Det är inte första gången och kopplingen till rasistiskt hat är tydligt, efter hatstormen på sociala medier riktat mot samebyn och samer.

Söndagen den 23 februari hittades sopsäckar fyllda med renkadaver och delar av dödade renar dumpade längs med E10, norr om Gällivare, på Girjas samebys område. Flera av de dödade renarna hade skotthål i sig. Därefter hittades platsen där renarna hade skjutits, och även fler dödade renar. 
Sara Skum från Girjas sameby berättar i en intervju med Expressen hur de har hittat renar som skadeskjutits för att sedan lämnats i plågor. En eller flera av renarna har legat i timmar innan den dött, ett oerhört makabert djurplågeri.

Efter Girjasdomen uppmärksammades det i media och Offensiv hur hat och hot i sociala medier har riktats mot samer i allmänhet och mot renägare och Girjas sameby i synnerhet. 
Den rasistiska splittringen mellan lokalbefolkningen var uppenbar. Några norrbottniska kommuner har gjort officiella uttalanden mot hatet; likaså gjorde Jägarförbundet. Som svar på hatstormen startades hashtags till försvar: #backagirjas och #backasápmi, där enskilda personer och en del artister och kulturaktörer uttalat sitt stöd, men även berättat om vardagsrasism som samer utsätts för.

Det är inte första gången något sådant här händer. Expressen påminner om att för exakt ett år sedan på samma plats uppdagades ett massdödande av renar, då ett femtontal renar hade plågats och körts ihjäl med snöskoter, vilket granskades i TV4:s Kalla fakta. Tjuvskjutna, plågade och påkörda renar är ett känt faktum i Sápmi. Det är också en av de gärningar som det uppmanades till i sociala medier efter Girjasdomen.
Rasism splittrar, och just nu splittras lokalbefolkningen i Norrbotten och Sápmi mellan renägare och de som hatar; mellan de som visar sitt stöd för samebyar och de som vägrar att enas. 
Girjas sameby gick efter domen, som gav samebyn rätt att förvalta småviltsjakten och fisket på samebyns område, ut med att de ville ge rätt till jakt och fiske på samebyns marker endast för den norrbottniska lokalbefolkningen. Detta stoppades av jurister som menade på att det strider mot EU-regler, vilket betyder att alla (EU-medborgare) eller ingen får ges rätten till jakt och fiske. 
Det hela visar att Girjas ville försonas med lokalbefolkningen, trots allt hat, och att den vunna striden var till för att förhindra lyxturism från rika kapitalister som kommer till Norrbotten för att få jaga.

Istället för att enas mot kapitalets EU har nu någon eller några valt att ansluta sig till rasismens bruna hörn av historien.
• Lokalbefolkningen; samer och ickesamer måste enas för veto­rätt om våra gemensamma naturtillgångar mot företagens exploatering.
• Vi måste enas mot det kapitalistiska EU som endast är av och för storföretagens intressen.
• Alla måste kämpa mot rasism; i vardagen och när den får extrema uttryck.