Ojnareskogen ockuperad

2012-08-01 17:10:02




Ett 30 tal ungdomar från fältbiologerna ockuperar Ojnareskogen i Bunge på norra Gotland.

Det är det finska bolaget Nordkalk som har beslutat hugga ner ­skogen och bryta kalk ur marken, vilket enligt experter skulle kunna förgifta grundvattnet. Något som skulle drabba både växtlivet och de boende på ön. Nordkalk vann i mark- och miljööverdomstolen och började efter en veckas ockupation att avverka skogen trots protesten. Den 5 juli kedjade ett 20 tal ungdomar fast sig i varandra och vandrade genom Visby i en symbolisk protest mot beslutet. Rättvisepartiet Socialisterna stödjer ockupationen av Ojnareskogen och anser att företaget borde ta hänsyn till områdets viktiga funktion i näringskedjan och att detta borde respekteras av storföretag.

Ruben Derkert