Mediaimperiet inför rätta

2013-11-11 09:28:57




I skuggan av alla avslöjanden om hur regeringarna övervakar varandra och avlyssnar allt och alla inleddes rättegången i London mot den numera nedlagda skandaltidningen News of the Worlds chefer. En tidning som ägdes av mediamogulen Robert Murdoch, förebilden till den stenrike skrupulöse och maktgalne mediemagnaten Elliot Carver i Bondfilmen Tomorrow Never Dies (Morgondagen dör aldrig).
Men som så många gånger förr överträffar verkligheten dikten. Det är svårt att hitta en mer skurkaktig miljardär än Murdoch.
Det handlar inte bara om att hans tidningar avlyssnat kändisar, utan vad som rullats upp är en politisk skandal som även innefattar höga polischefer och toppolitiker, inkluderat Storbritanniens premiärminister David Cameron.
Murdoch var ända fram till för något år sedan en av regeringspartiet Tories (Moderaterna) huvudsponsorer. Han var en av de första som Cameron bjöd in till Downing Street, där premiärministern huserar, efter valet 2010. De senaste två årtiondena har Murdoch haft alla brittiska premiärministrar i sin ficka. Även socialdemokraten Tony Blair stod på Murdochs lönelista. (Murdoch är för övrigt en av amerikanska Tea Party-rörelsens finansiärer, nyligen gav han den republikanska högern ett valbidrag på nära 7 miljoner kronor).
En av de som nu står inför rätta är Andrew Coulson, som tvingades lämna sin post som News of the Worlds chefredaktör 2007 efter att det avlöjats att tidningen spionerade på hovet. Efter sin avgång blev Coulson premiärministerns kommunikationschef (d v s chefsspinndoktor). En annan av tidningens åtalade chefer, Rebekah Brooks, är en av Camerons närmaste vänner och lite av hans ”bollplank”.
Sedan News of the World visade sig arbeta som ett mini-NSA eller brittiska GCHQ och satt mutor och lagbrott i system har Cameron gjort allt för att lägga locket på. Men rättegången kan bli som en tryckkokare vars explosion blir Camerons fall.
Murdochs brottsregister inkluderar förutom avlyssning även krig mot fackföreningar och socialister. Murdoch och News of the World spenderade tiotals miljoner kronor för att få den skotske socialisten Tommy Sheridan fälld för mened i en politiskt motiverad skenrättegång. Detta som hämnd för att Sheridan vunnit ett ärekränkningsmål mot skandaltidningen och dess dåvarande chefredaktör Andy Coulsson, han som verkligen gjort sig skyldig till både mened och andra brott.

Vill du hjälpa till? Offensiv och Rättvisepartiet Socialisterna behöver ditt stöd!

Coronaviruskrisen har slagit till hårt med både en hälsokris och ekonomisk kris. Hundratusentals kastas ut i arbetslöshet och osäkerhet, samtidigt som högerpolitiken har lämnat vården, äldreomsorgen och hela samhället extremt sårbart för en pandemi.

Nu mer än någonsin behövs en röst som försvarar arbetares rättigheter, kräver upprustning av välfärden och tryggare jobb istället för försämrad anställningstrygghet, fortsatta nedskärningar och marknadshyra. Som ger ett socialistiskt alternativ till kapitalismens orättvisor, klimatkris, krig och flyktingkatastrofer.

Stöd vårt arbete: Swisha valfritt belopp till 123 311 40 48. Om du vill engagera dig mer finns mer info här!