24 mars anordnade Islamiska kvinnoföreningen en demonstration mot slöjförbud under parollen ”Kamp för religionsfrihet, nej till diskriminering och rasism”. Bakgrunden är att rektorn på friskolan Minervaskolan i Umeå förbjudit elever att bära muslimsk slöja.
Reaktionerna från muslimer och andra blev starka när samme
rektor försvarade sitt beslut med att kalla muslimer med slöja
för ”fundamentalister”.
Rektorn uppmanar också muslimer i slöja, som vill gå på Minervaskolan,
att ”byta kultur”.
–
Rektorns uttalanden är upprörande, rasistiska och visar på stor
okunnighet om islam, säger Rima Mouneimne från Islamiska kvinnoföreningen
till Västerbottens-Kuriren (18 mars 2006).
Förbudet är enligt rektorn en del i det ”uppförandekontrakt” som
varje elev på skolan måste skriva under. I kontraktet står
att inga huvudbonader får bäras inomhus. Minervaskolans företrädare
säger att slöjan är att jämföra med kepsar,
mössor eller andra ytterkläder.
Rima Mouneimne är nöjd med den stora uppslutningen på demonstrationen.
–
Vi kommer att gå vidare med vår kamp om slöjförbudet
inte avskaffas.
Slöja ett fritt val
Aden Warsame, hemspråkslärare från Somalia, förklarar
slöjans roll inom islam:
–
Det finns muslimer som väljer att inte ha slöja. De som bär
slöja har rätt till respekt, på samma sätt som de
som väljer att inte ha slöja.
Ingrid Eriksson, som sitter i kommunfullmäktige för Rättvisepartiet
Socialisterna, förklarar:
–
Vi har tagit tydligt ställning mot förbudet. För oss är
yttrande-, åsikts- och religionsfrihet en självklarhet. Ingen
ska kunna tvinga någon annan till att varken ansluta sig till eller
avsäga sig en religiös åskådning. Det är lika
fel med slöjförbud som med slöjtvång.
Ingrid pekar på att slöjförbudet öppnat dörren
för främlingsfientliga strömningar:
–
Varje dag har lokaltidningarna tagit in insändare som menar att
muslimerna ”måste ta seden dit de kommer”. Eller att
islam skulle vara en speciellt kvinnoförtryckande religion.
Men är inte bruket av slöja en form av kvinnoförtryck?
–
Vilken religion man väljer måste vara en privatsak, menar
Ingrid.
–
Sedan ska man inte glömma att det bland socialister finns en tradition
att ifrågasätta och argumentera emot olika religiösa
och kulturella sedvänjor.
–
Den kristna kyrkans förakt mot ogifta mödrar och aktiva motstånd
mot preventivmedel är något som socialister alltid bekämpat.
Religion privatsak
Vi bekämpar också de iranska mullornas diktatur och förtryck
av kvinnor, där slöjtvång är ett inslag. Däremot
kan vi inte stödja statliga eller andra förbud ”uppifrån” mot
en enskild persons rätt att tillhöra eller uttrycka en viss
religion.
–
Många av muslimerna i Sverige har flytt från politiskt och
religiöst förtryck, fortsätter Ingrid.
–
Vi anser att muslimer, precis som alla andra, ska kunna åtnjuta
den religions- och yttrandefrihet som borde vara en självklarhet
i Sverige och andra länder.
Patrik Brännberg