Västkustens filmfestival för 30:e gången

2007-01-24 13:23:46




FILM
Göteborgs filmfestival pågår 26 januari till 5 februari 2007
För biljetter och information, se: www.filmfestival.org
Den 26 januari går Göteborg International Film Festival av stapeln för 30:e gången. Detta jubileum har redan nu firats i två veckor genom att visa ett urval av framgångsrika filmer som genom åren fått stor uppmärksamhet på festivalen. Detta evenemang, som är Skandinaviens största filmfestival, är förmodligen den främsta möjligheten att upptäcka ny intressant film, speciellt från länder som oftast inte brukar förknippas med film.

Årets festivalprogram kan man tycka går lite på rutin, eftersom dess teman till största del liknar de man haft i flera år: Bland annat World Wide med film från hela världen, First Cut med ett urval av debuterande regissörer och Another View, vars urval utger sig för att vara ”Filmskapare som utmanar våra trötta blickar”. Bland dessa har jag plockat ut några godbitar som kan tänkas vara väl sevärda.
Sedan jag började gå på filmfestivalen har jag varje år sett något från Kritikerveckan (Critics’ Week), där sju svenska och internationella kritiker väljer varsin film som de själva presenterar på första visningen. Detta år är inget undantag, och det som väckt mitt intresse är ”Honor of the Knights” (Honor de Cavalleria) av Albert Serra, en spansk filmatisering av Cervantes klassiska roman Don Quijote. De filmatiseringar som hittills gjorts har kanske inte varit fullt så lyckade, men Eva af Geijerstam som valt filmen hävdar att ”Serra låter oss möta romanens essens, inte den ytliga föreställningen om den”.
Det jag hoppas allra mest på av festivalens utbud är ”Paraguyan Hammock” (Hamaca Paraguaya), vilket är den första spelfilmen från Paraguay på 30 år(!). Den utspelar sig 1935, vid slutet av Chacokriget mellan Bolivia och Paraguay. Medan regnet hänger tungt väntar ett åldrande par på att sonen ska komma hem från kriget.

”Tjechov i djungeln”

I programmet beskriver en icke namngiven recensent filmen som ”Tjechov i djungeln, omskriven av Beckett och filmad av Tarkovskij”. Beskriven med sådana tunga namn kan det säkerligen bli en spektakulär upplevelse.
Detta år bjuds det också på en ordentlig portion kortfilmer, utöver de sedvanliga paketen med nyproducerade svenska kortfilmer (vilka under tidigare år bränt alla chanser för att jag frivilligt ska se dem). Den unge regissören Jens Jonsson, kanske mest känd för sin miniserie ”God morgon, alla barn”, uppmärksammas med en visning av alla sina tidigare korta verk, där han själv kommer att närvara och samtala om filmerna. Att döma av kortfilmen ”Fragile”, som jag såg på tv för några år sen, är han med sin subtila vardagsrealism kanske den mest lovande talangen bland dagens svenska regissörer.
Festivalen gästas också av den brittiska animatören Joanna Quinn. Hon lär på sitt område vara den mest feministiska, med sin skarpa satir där hon vänder uppochner på vedertagna könsroller. Utöver det seminarium där hon själv kommer att berätta om sin inspiration och hur man som kvinnlig filmskapare vågar bryta mot stereotypa kvinnobilder, kommer ett omfattande urval av hennes tidigare verk att visas.
Mångsysslaren Carl Johan De Geer, kanske mest känd för den kultförklarade TV-serien ”Tårtan”, har en extra stor roll i årets festival. Han har dels designat årets festivalaffisch och kommer dels att närvara vid sin egen visning av verk han regisserat genom åren, ”Tre decennier De Geer”, som innefattar en samling korta essäer på just ett sådant självutlämnande öppet sätt som De Geer utvecklat sin stil igenom. Där finns också min egna favorit ”Mormor, Hitler och jag”, där Carl Johan (ännu en gång) gör upp med sitt adliga förflutna och sin fascistsympatiserande släkt. Han poängterar vikten av att göra uppror mot de gamla, trots att de kan uppträda i så älskade, varmhjärtade skepnader som ens egen mormor.

Dagtidsrabatter

Biljetterna ligger på sedvanliga 60 kronor styck, och då behövs även ett medlemskort för 35 kr. Dyrt kan man tycka, men då är det trots allt billigare än vad biobiljetter i vanliga fall brukar kosta idag, nära hundralappen på SF Bio till exempel. Från och med festivalens start den 26:e kan dock arbetslösa, studenter och pensionärer få köpa biljetter till ett rabatterat pris av 40 kr styck, fast detta gäller bara dagsvisningarna (fram till kl 15.00). Festivalens mittpunkt utgörs, som alla år, av den förnäma biografen Draken mitt på Järntorget, där såväl biljetter som program hämtas med enkelhet. Självklart finns även program och biljettbokning att tillgå på festivalens hemsida: www.filmfestival.org.
Så vitt jag vet är detta den enda gången på året som Draken har visningar för allmänheten, vilket verkligen är synd på en biograf av en sådan kaliber, med en av Skandinaviens största biodukar. På återseende nästa vecka med en halvleksrapport från festivalens upplevelser!

Peter Henriksson

Vill du hjälpa till? Offensiv och Rättvisepartiet Socialisterna behöver ditt stöd!

Coronaviruskrisen har slagit till hårt med både en hälsokris och ekonomisk kris. Hundratusentals kastas ut i arbetslöshet och osäkerhet, samtidigt som högerpolitiken har lämnat vården, äldreomsorgen och hela samhället extremt sårbart för en pandemi.

Nu mer än någonsin behövs en röst som försvarar arbetares rättigheter, kräver upprustning av välfärden och tryggare jobb istället för försämrad anställningstrygghet, fortsatta nedskärningar och marknadshyra. Som ger ett socialistiskt alternativ till kapitalismens orättvisor, klimatkris, krig och flyktingkatastrofer.

Stöd vårt arbete: Swisha valfritt belopp till 123 311 40 48. Om du vill engagera dig mer finns mer info här!