BOK | Droppar i folkhavet |
Författare | Maria Sandel |
Förlag | Murbruk (2009) |
Den flitiga fabrikarbeterskan Gerda träffar och förlovar sig med Ulrik Isberg när hon är i sina tjugo år. Men hennes ”heta blod” och kärlekens förblindelse straffar sig, då Ulrik är en tjuv, lögnare och bedragare. Efter knappt ett år kommer Gerda, som nu är gravid, hem till ett länsat hus med texten: ”Jag har fått nog av dig, din hjulbenta hora. Gå och dränk dig. Ulrik Isberg” skrivet på golvet.
Men Gerda går inte och dränker sig, utan lyckas starkt resa sig igen. Om än hon aldrig blir densamma. Gerda lyckas kvarta in sig hos den rediga fru Hägg och hennes vuxne son Ansgar, som trots sin lungsjukdom orsakar sin mor en ständig oro med sitt drickande.
Droppar i folkhavet skrev Maria Sandel 1924. Takten är långsam trots att handlingen utvecklas raskt. De knappt 200 sidorna är lättlästa, språket är tidigt 1900-tal och vackert, nästan diktat, i målande beskrivningar:
”Gerda hade det kvävande hett, fönstret gick ej att öppna, hon tog av sig livstycket och behöll endast en tunn blus över linnet. Elden sprakade, vattnet sjöd i pannmuren, rasp, rasp lät rotborsten under hennes kraftiga tag, löddret stänkte henne högt på armarna. Det var en lust att arbeta, tyckte hon.”
I sluten på boken tillkommer två efterord. Ett där Tilda Maria Forselius, skribent och litteraturkritiker, beskriver Maria Sandels arbetarklass- bakgrund och varifrån hon fått stoff till sina böcker: ”Hon gjorde en pionjärinsats i svensk litteratur när hon med sitt unika inifrånperspektiv skrev om sådant som trångboddhet, alkoholmissbruk, kvinnomisshandel och det slit för brödfödan som drabbade de ensamstående mödrarna värst.”
Kritikern Eva Heggestad menar att Maria Sandel inte bara var känd som en av våra första kvinnliga proletärförfattare, utan även som moralisk pekpinneviftare som uppmanade till avhållsamhet: ”endast genom att avstå från mannen och sexualiteten kan kvinnorna leva ett lyckligt och anständigt liv”. Där tycker jag mansförakt, baserat på suputer och kvinnomisshandlare (ej alla män), blandas ihop för mycket med moralism.
I Droppar i folkhavet skildras för kanske första gången i svensk litteratur även lesbisk kärlek, genom två prostituerade. I Eva Heggestads analys görs det dock tydligt att hon själv saknar ett hbt-perspektiv, då hon ser verkligheten för svartvitt.
Lina Westerlund