Väntar ny strid för Stockholms sopgubbar?

2010-02-03 15:02:19




Den 3 februari avgörs Arbetsdomstolens dom i målet mellan Transport och Liselotte Lööf AB (Offensiv går i tryck den 2 februari – läs fortsättningen på socialisterna.org). Om arbetsgivaren vinner må­let väntas nya strider från sopgubbarnas sida, nästan ett år efter den segrande vil­da strejken.

72 sopgubbar hotas av uppsägning till den 1 april när områdena byter entre­prenörer för att därefter erbjudas att komma tillbaka som provanställda(!), med kraftiga lönesänkningar som trolig följd.

Men då måste företaget ta sig förbi sopgubbarna, vars styrka inte enbart ligger i kunskapen om och kontrollen av tusentals nycklar, koder och sopkärl – utan också i den starka solidari-tet som förra året innebar att samtliga strejkade när bara några stod under attack.

Mattias Bernhardsson